Medlemsmöte 20Nov | Sverigedemokraterna i Markaryd

Medlemsmöte 20Nov

Vi började dagen med ett fint publikrekord i nuvarande lokalen. Närmre 30talet Sverigevänner slöt upp i afton på ett mycket trevligt sätt.

Efter att folket hade hittat någonstans att sitta vilket ikväll kanske inte var det lättaste med tanke på vilken uppslutning det var så äntrade vår käre Dick Andersson scenen. Dick som är ordinarie i Kultur och fritidsnämnden körde en full genomgång av nämndens och förvaltningens ansvarsområden. Det diskuterades bland annat vilka som faktiskt sitter i nämnden och där SD har överlag en vågmästarroll. Lite kortfattat berördes områden som kulturskola, sport och kulturanläggningar, fritidsgårdar, biblioteket, föreningar och bidrag, allmän kultur, turist center, mötesplats godsmagasinet och olika investeringar både som har planerats framåt och som redan har genomförts. Efter genomgången av själva nämndens uppdrag drogs det även igenom vad vi har för nationell politik om kultur där denna mening väl sammanfattar andemeningen i principprogrammet. ”Att värna om kulturarvet är också att visa respekt mot tidigare generationer, att minnas vad de har åstadkommit”.

Efter detta gicks det igenom vilka motioner som har lagts inom området de senaste åren, vilka lättast hittas under motioner på denna sida. Inte mindre viktigt är även initiativen vi lägger mot de andra partierna för att dämpa vissa högtflygande planer, nu senast var det en inomhusskidbacke som vi kraftigt motsatte oss till förmån för sunt förnuft.

Efter första nämnds presentationen  var det dags för ett litet avbrott med fika och allmänt löst prat om både högt och lågt mellan folket på plats. Insyn i all ära men en kanelbulle, kaffe och chans till att prata av sig lite i goda vänners lag är svårslaget. Många nya roliga bekantskaper och även tidigare vänner som stämde upp i ett harmoniskt sorl under fikapausen.

Efter fikat var det dags för vår underbara Melena Jönsson att äntra scenen. Förutom att vara föreningens klippa när det gäller allt som hör fikat till och som har gjort ett enormt arbete med att få lokalen så hemtrevlig, är hon också ordinarie ledamot i Barn och utbildningsnämnden. Även Melena gick igenom nämnden och förvaltningens ansvarsområden, hur man arbetar förebyggande och kontinuerligt för att förbättra en av kärnverksamheterna i kommunen. Hur kommunen använder en lång rad olika hjälpmedel för att nå dit man vill, vilka myndigheter som bestämmer över verksamheterna och vilka lagar vi måste förhålla oss till. Det gicks igenom hur förvaltningens organisation ser ut från förvaltningschef ut till minsta förskola. Hur geografiskt dessa ligger i kommunen och vilka åldersgrupper vi har att arbeta med. Vi fick även presenterat för oss hur många barn och ungdomar som återfinns i de olika verksamheterna och hur glädjande det är att ett så stort antal högstadieelever i kommunen väljer att gå sin gymnasieutbildning i Ljungby. Melena fick även förklara hur det fungerar att vara kontaktpolitiker åt vissa skolor och hur besöken på dessa vanligtvis går till. Det nämndes också lite kort om motioner inom sagd nämnd innan presentationen avslutades.

Tack alla som kom och gjorde detta till en så trevlig kväll. Tack även till alla som ställde frågor och kom med synpunkter under kvällen, det var ju därför vi ville göra detta för er så att ni får så stor insyn som är möjligt inom politiken i Ljungby kommun. Tyckte ni det var bra eller dåligt? Lämna gärna era synpunkter på vad ni tyckte och tänkte om kvällen så att vi kan fortsätta göra det så bra som möjligt för er medlemmar vars vilja vi ska vara med och försöka få igenom i vårt dagliga arbete inom nämnderna.

Tack än en gång Sverigevänner och på återseende.